loogo Balanswerk

 

 

Wat biedt BalanswerK?

Info voor zakelijke klanten

Over Balanswerk

Contact



Header Balanswerk Schoolmassages goed ontvangen


massageles op basisschool De Zwaluw in Nes a/d AmstelErvoor zorgen dat kinderen elkaar beter respecteren en gezonder worden. Dat is wat Sonja Kamminga van Balanswerk wil bereiken met haar schoolmassages op basisscholen. Vorige week sloot zij haar eerste cursus af op basisschool de Zwaluw in Nes a/d Amstel.

“Ik doe een paar simpele massagegrepen voor.  Die moeten de kinderen dan nadoen. In vijf lessen moet iedereen de grepen onder de knie hebben, waarna de leerkracht de massagesessies kan overnemen,” aldus Kamminga. De schoolmassages komen oorspronkelijk uit Scandinavië. In Denemarken is het concept inmiddels geïntegreerd op basisscholen.

ontspannen door massageHet idee van massages in de klas is dus niet nieuw, en is zelfs aan studies onderhevig geweest. De universiteit van Stockholm ontdekte een hele lijst aan positieve effecten die de massages op kinderen hebben. Zo zorgt de wekelijkse sessie voor de broodnodige ontspanning bij de kinderen, meer zelfvertrouwen en minder stress.

Fysiek hebben de kinderen ook profijt van een massage op z’n tijd. “De massagevorm die ik gebruik heet haptendo. De grepen die kinderen gebruiken hebben begrijpelijke namen zoals de Lift, Rups of Koptelefoon. Deze simpele grepen zorgen voor een betere doorbloeding en kunnen een hoop klachten tegengaan. Denk bijvoorbeeld aan rugpijn, hoofdpijn of moeite om in slaap te komen,” legt Kamminga uit.

De kinderen masseren elkaar over de kleding heen. Bovendien mogen ze zelf kiezen of ze aan het programma meedoen of niet. Bij de Zwaluw in Nes a/d Amstel bleken de kinderen tijdens de eerste les nogal zenuwachtig, maar deed iedereen mee tijdens de laatste lessen. Ouders op het schoolplein vertelden dat de kinderen zichtbaar onder de indruk waren. Zo wist één moeder te vertellen dat haar zoon Mees op een verjaardag de hele visite had gemasseerd!

Bij de massages komt natuurlijk lichamelijk contact kijken. Zo leren kinderen snel hun eigen grenzen kennen. Ook leren ze dat ze voor zichzelf moeten opkomen als ze iets niet prettig vinden. Zo krijgen ze op een speelse wijze te maken met andermans grenzen. De begeleidster leert de kinderen om aan te geven waar hun grenzen liggen en die van anderen te respecteren. De leerkracht moet hier natuurlijk mee doorgaan als de cursus is afgerond.

Uit het onderzoek van de universiteit van Stockholm bleek dat kinderen elkaar veel minder vaak pesten als ze elkaar masseren. Op scholen waar de massages geen deel uitmaken van de lessen, wordt vijftien procent van de kinderen wel eens gepest. Op scholen waar kinderen elkaar wel masseren is dat slechts één procent! Dat is minder dan één kind per klas.

Sonja Kamminga is massagetherapeut, geeft ook ontspannings- en stoelmassages, is blij met het verloop van haar eerste serie lessen: “ik vond het erg leuk om te zien hoe rustig en gezellig de kinderen bezig waren tijdens de massages. Ik hoop dat andere scholen het concept ook eens willen proberen!”